Rabu, 29 Disember 2010

ke kampung orang asli



kem kempimpinan yang memegang matlamat sebagai mendidik pemimpin glokal... aku sebagai ketua palaton A.. sentiasa kene bersedia ketika tidak bersedia sebb kene jawab soalan yang bukan aku buat.... contohnya aku kene jawab kenapa lepaskan budak terjun tasik sedangkan stuasi itu x berlaku didepan mata aku....

apa pun aktiviti sepanjang kem ni memberi pegalaman walaupun sukar untuk aku lalui...

di kampung chuwe, iaitu perkampungan org asli.... kat sana penuh dgn selut sebb hujan dan tanah merah.... habis kasut lekang, pergerakn terbatas n kasut terlekat dgn selut meyebbkan asik terjatuh je.... nak ambik air solat pun ikut syarat je... nak buang air besar memang susah sebb xde air...
malam 2 belajar tarian sewang, n makan nasi dalam buluh, pucuk pakis n ikan tasik... disebabkan lapo dah lupa yg kami makan bersama kaki n anggota badan yg penuh dgn selot...

dari pulau tali kali...
cabaran kali ini adalah menaiki kayak untuk ambik rakit... fst 2 aswad n daus p naik kayak nak ambik rakit x sampai berape minit mereka terbalik sebb daus 2 berbadan besar, so nak x nak aku n kin x terpaksa pg... dah la terakhir... akhirnya sampai juga ke jeti... aku x suka tul lau org yg x pandai nak wat2 macam pandai... aku cakap x nak degar padahal apa yg dia buat salah... so diam je lebih baik.... sampai di jeti yg naik rakit k.huda, daus, dived, n idwan j. em penat berakit tapi x bergerak sebb ehemmm2222... rakan se rakit kami 2 besar2 senang cerita lebih muatan....

Tiada ulasan: